Proč jsou nízkonákladové aerolinky levnější?

Přestože už skončila doba, kdy jste letenku pořídili doslova „za pár korun“,  cestování letadlem je stále nejvýhodnějším způsobem přepravy. 
Extrémně levné letenky, které nabízela před svým krachem společnost Sky Europe, vedly ke zlevnění služeb konkurenčních společností, ve chvíli, kdy Sky Europe zmizelo z trhu, však došlo k logickému zdražování. 
Ceny letenek se na současné úrovni drží už několik měsíců a nedá se předpokládat jejich zásadní změna. Konkurence na evropském nebi je ale stále velká a drží ceny nízko. Zejména nízkonákladové společnosti jsou ochotné nabízet velice levné lety, jen aby zaplnily letadlo. Levnější aerolinky totiž mají menší náklady než klasičtí dopravci a proto vydělávají i při zpáteční ceně letenky do dvou tisíc korun včetně všech poplatků.Bezpečnosti se u nich není třeba obávat, jejich stroje jsou kontrolovány stejně důkladně jako letadla klasických dopravců, navíc jsou dokonce často novější.
Na čem však nízkonákladové aerolinky šetří? Zejména na mírně nižší komfortnosti letu, například na hustotě sedaček: v nízkonákladových aerolinkách nenajdete více tříd, ale jen jednu ekonomickou s nepříliš velkými rozestupy. Ryanair například nemá  sklápěcí sedačky. Levné aerolinky také používají méně letadel, takže náklady na jejich pořízení rozloží do více letů. Například Wizz Air má 30 letadel a přepraví ročně přes 7 milionů pasažérů, ČSA přepraví  4,6 milionu cestujících s 50 letadly.
Často se také setkáte s chybějícím občerstvením nebo placeným odbavením. Někdy také levné aerolinky přistávají na menších letištích poblíž velkých měst- pro ně to znamená nižší poplatky, pro vás horší dopravní dostupnost. Dejte si tedy při nákupu letenky pozor, jak je to se vzdáleností a dostupností Vaší cílové destinace z letiště.
Ne vždycky ale pořídíte nejlevnější letenku jen od nízkonákladových společností .I klasičtí dopravci často nabízejí v akcích výhodnější ceny než levná konkurence. Vyplatí se tedy mít oči otevřené a hledat všude. Zejména pak u letů do vzdálenějších míst po Evropě, kde je nízkonákladová konkurence nižší. Z Prahy to často znamená nutnost přestupu někde po Evropě a tím méně pohodlná cesta. Nezapomeňte také připočíst i poplatek za odbavené zavazadlo: pokud letíte někam na víkend, kufr navíc je většinou zbytečný, na delší cesty se tomu ale nevyhnete. U nejnižších tarifů klasických dopravců jinak narazíte na podobné podmínky jako u levných aerolinek: například těžko změnitelný odlet v jiný termín nebo storno poplatky.