Popel z islandské sopky mizí z Evropy, odborníci ale varují před dalšími komplikacemi

Velká Británie a Irsko dnes dopoledne odvolaly omezení leteckého provozu, které panovalo od středy po další vlně popelu po výbuchu sopky Eyjafjallajökull.  Oznámila to agetura Reuters. Sopečný popel se nyní nachází ve větší výšce a je větrem poháněn přes Atlantický oceán, v nejbližší době v důsledku toho může dojít k odklonění některých letů mezi Evopou a Severní Amerikou.  „Severní vítr udržuje hlavní část mraku nad Atlantikem. Protože se však mrak šíří, riziko zůstává, zejména s ohledem na případnou změnu větru,” upozornil ale na možné opětovné uzavření letišť na svých internetových stránkách Irský letecký úřad (ISS).Irský letecký úřad varuje i před dalšími vlnami sopečného popela-šéf IAA Eamonn Brennan v televizi RTÉ upozornil, že během nadcházejícího léta může opět dojít kdalším uzavírkám letišť: „S tímto bychom se mohli potýkat opakovaně během léta,” prohlásil Brennan. “Pravděpodobně nás kvůli tomuto prachu popela čeká léto nejistoty.” dodal.Irský meteorologický institut dále uvedl, že vzniká stále nový popel míšením vody z tajícího ledovce a vytékající lávy.
Sopečný prach z Islandu výrazně postihl leteckou dopravu nad téměř celou Evropou už před třemi týdny. Komplikace se projevily zprvu na severozápadě Evropy, poté se vulkanický mrak přesunul i do střední části kontinentu. Zrušeno bylo téměř 100.000 letů, což postihlo přes deset milionů lidí.Hmotné škody způsobené tímto přerušením provozu odhadla Evropská komise na 1,5 až 2,5 miliardy eur (37,5 až 62,5 miliardy korun). Českým cestovním kancelářím a hotelům sopka způsobila škody téměř za půl miliardy korun, přičemž zhruba 380 milionů tvoří ztráta hotelů. Škody sčítají i letečtí dopravci. České aerolinie a Letiště Praha zaznamenaly kvůli výpadku leteckého provozu ztráty celkem 150 až 200 milionů Kč.
Také o poučení z této letecké krize dnes v Bruselu jednali ministři dopravy zemí EU. Hovořilo se mimo jiné o možnostech lepší koordinace opatření v letovém prostoru tak, aby se příště zabránilo chaosu a aby se co nejvíce snížily ztráty aerolinek, pokud by se podobná situace opakovala. Ministři se zabývali i stanovením přípustně koncentrace popela v ovzduší, s návrhem přišel například německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Jako jediný evropský letecký úřad po zkušenostech s dubnovým chaosem stanovil přípustné limity sopečného popela v ovzduší britský CAA, a to na 2000 mikrogramů v litru vzduchu.